KAEDAH PENILAIAN BAHASA
1. Penilaian Melalui Projek
PENILAIAN MELALUI PROJEK
Projek adalah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh masa yang tertentu.
Melibatkan aktiviti pengumpulan serta analisi data dan penyediaan laporan.
Konteks kurikulum – projek bermaksud tugasan secara amali.
Tugasan dijalankan secara indivisu atau berkumpulan.
Tugasan dilaksanakan dalam satu jangka masa yang tertentu.
Tujuan – membolehkan pelajar mengingtegrasi pengetahuan serta kemahiran interpersonal dalam melaksanakan tugasan.
Penilaian sama ada penilaian guru, kendiri atau rakan sebaya dijalankan pada setiap tahap proses iaitu dari tahap projek mula dirancang sehinggalah ke tahap hasil disiapkan.
Instrumen yang boleh digunakan boleh berbentuk kontrak, rubrik, senarai semak, sekala kadar dan lain-lain.
Projek dibuat berdasarkan penguasaan pengetahuan, kebolehan berfikir secara reflektif dan berketrampilan tetang sesuatu perkara mengikut bidang masing-masing.
Tujuan :
- oMenggalakkan pelajar bekerjasama.
- oMurid berpeluang untuk menunjukkan kreativiti
- oMemberi motivasi kepada pelajar untuk belajar.
- oMemberi peluang pelajar untuk memimpin,
- oMemberi suatu suasana pembelajaran untuk pelajar yang segan dan malu berbincang
Garis panduan laporan projek
- oTunjukkan kerumitan yang mungkin bagi sesuatu topik.
- oTentukan kriteria penilaian.
- oElakkan perkara yang terlalu abstrak.Gunakan kosa kata yang sesuai.(Laras bahasa)
- oGuna contoh yang sesuai.
- oHubung kait topik dengan pengalaman sendiri.
Langkah menjalankan projek
1. Penentuan tajuk dan skop
2. Penilaian awal projek
3. Pelaksanaan strategi
4. Pemprosesan maklumat
5. Penilaian hasil projek
1. Penentuan tajuk dan skop
2. Penilaian awal projek
3. Pelaksanaan strategi
4. Pemprosesan maklumat
5. Penilaian hasil projek
No comments:
Post a Comment