Saturday, September 24, 2011

INTERAKSI 9 - PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA

PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA

1.    Penilaian Kemahiran Mendengar Dan Bertutur
2.    Penilaian Kemahiran Membaca
3.    Penilaian Kemahiran Menulis
KEMAHIRAN LISAN
·         Kemahiran lisan melibatkan dua kemahiran asas iaitu

Kemahiran mendengar
·         Kemahiran paling asas
·         Berlaku pada peringkat penerimaan
·         Murid yg telah menguasai kemahiran ini mampu bertutur, memahami, dan mentafsir apa yg didengar.

Kemahiran bertutur

·         Melafazkan bunyi-bunyi bahasa drpd alat-alat artikulasi
·         Peringkat penglahiran
·         Perlu ditiru & diajuk
·         Model bahasa lemah hasil ajukan yg lemah, tapi model bahasa baik tidak semestinya menjamin ajukan yg baik.

Tujuan Kemahiran Lisan

·         Menyebut perkataan / ayat dgn betul
·         Melatih murid mendengar & memahami pertuturan org lain.
·         Untuk berinteraksi dengan orang lain (menyampaikan perasaan, kehendak, dll).
·         Melatih murid agar berkeyakinan & percaya kepada diri (berani bercakap, menyatakan perasaan dan kehendak)
·         Membolehkan murid bertutur menggunakan ayat yang tersusun, perkataan yang sesuai, & perbendaharaan kata yang luas.

Kemahiran-kemahiran yg boleh diperoleh oleh murid :
·         Bertutur dengan tenang menggunakan gaya yang betul.
·         Bertutur dengan nada, intonasi, & sebutan yang betul.
·         Mendengar dengan baik, memahami perkara yang didengar, & menghormati pertuturan orang lain.
·         Bercerita & membuat laporan menggunakan bahasa yg menarik & betul.
·         Berkebolehan memberi arahan dengan berkesan.
·         Mengunakan bahasa yang baik mengikut situasi.

Kemahiran lisan boleh dinilai melalui aktiviti seperti yang berikut:
·         Bacaan kuat
·         Syarahan
·         Perbahasan
·         Bercerita
·         Perbincangan
·         Hafazan
·         Temu bual
·         Soal jawab
·         Nyanyian
·         Deklamasi sajak
·         Mendengar dan memberi respon secara lisan 

Penilaian lisan membolehkan guru :
·         Mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis.
·         Mendapat maklumat serta-merta tentang pengetahuan dan kefahaman murid.
·         Mengesan kebolehan murid dalam kemahiran membaca dan menghafaz.
·         Mengesan kelancaran dalam sebutan.
·         Mengesan amalan dan sikap murid secara serta merta.
·         Instrumen penilaian lisan boleh dipelbagaikan merangkumi soalan dan aktiviti yang memerlukan respon murid dalam bentuk lisan.
·         Contoh : PLBS 

Menyediakan instrumen
·         Soalan, pernyataan, ilustrasi dan bahan rangsangan perlu jelas dan mudah difahami.
·         Aktiviti/bahan boleh merangsang murid mengeluarkan idea.
·         Pelbagai bentuk soalan seperti soalan bertumpu dan bercapah digunakan untuk merangsang murid berfikir.
·         Aras kesukaran perlu sesuai dengan kebolehan murid.

Konsep Kemahiran Mendengar
·         Gabungan segala yg didengar, difahami dan diingat.
·         Pendengaran berlaku melalui latihan khas yg dilakukan secara berperingkat-peringkat.
·         Individu lebih byk belajar drpd pengalaman drpd kecerdasan otak.
·         Harus berlaku menlalui pemikiran, bukan perasaan.
·         Aspek fizikal, psikologi, neurologi mempengaruhi proses mendengar.

·         Pendengaran utk hiburan (tinfak balas positif)

Peringkat Mendengar* mendengar deretan bunyi* Memahami bunyi-bunyi yg didengar* Menilai bunyi-bunyi yg didengar* Bertindak terhadap bunyi

Jenis-jenis mendengar

1. Mendengar pasif

* Tidak berupaya memahami keseluruhan perkataan yg diujuarkan
* Faktor bahan tidak menarik, tidak bermakna, persekitaran.

2. Mendengar secara bertelau-telau

* Berlaku pd pelajar bahasa ke-2
* Lemah dalam bahasa yang dipelajari & tidak didedahkan kepada suasana bahasa tersebut.

3. Mendengar tanpa tindak balas

* Mendengar tp tidak bertindak balas
* Tidak beremosi dan tidak memahami

4. Mendengar secara menebuk-nebuk

* Berlaku pada pelajar bahasa ibunda
* Pasti & yakin telah menguasai bahasa tersebut tetapi sebenarnya tidak

5. Mendengar secara beremosi

* Mendengar & mampu meransang emosi
* Merasa sesuatu dan bertindak balas

6. Mendengar secara berhati-hati

* Mendengar teliti (kata demi kata, ayat demi ayat)
* Memahami ujaran dgn tepat

7. Mendengar secara kritikal

* Mampu membezakan yg benar & palsu (berfikir kritis dan analitis)
* PnP KBKK

8. Mendengar secara pengamatan

* Murid sudah mampu berfikir kritikal
* Mendengar berdasarkan pengalaman (membuatkan apa yang didengar lebih bermakna) 

9. Mendengar secara kreatif

* Mengulas, mengritik, menilai
* Mencapai penguasaan bahasa yang baik

Peringkat-peringkat kemahiran mendengar & contoh :
Peringkat awal

* Melakukan sesuatu yang disuruh
* Bertindak terhadap soalan-soalan mudah
* Mengecam, mengajuk & memilih bunyi

Peringkat pertengahan

* Mengecam dan mengingat fakta (tepat dan terperinci)
* Mengesan urutan
* Mengenal sebab dan akibat

Peringkat maju

* Mengenal isi-isi penting
* Mengenal peranan dan perhubungan org yang bercakap
* Mentafsir maksud
* Memberitahu tekanan dan intonasi

Kemahiran Bertutur


Konsep

* Gabungan bunyi-bunyi bahasa
* Berlaku pd peringkat penglahiran (setelah penutur belajar drpd pengalaman berbanding kecerdasan otak)
* Aspek fizikal, kesihatan, persekitaran, jantina, dll mempengaruhi pertuturan
* Pertuturan dikuasai dgn menumpukan aspek fonologi, struktur, intonasi, dan penguasaan sistem bunyi.

Aspek-aspek Pertuturan

1. Sebutan

* murid-murid telah diajar dan dilatih mengenal huruf dan bunyi setiap huruf, suku kata, perkataan, rangkai kata dan ayat
* Semua ini bertujuan untuk melatih murid-murid supaya dapat menyebut sesuatu dengan tepat dan seperti yang sepatutnya mengikut bunyi, ejaan dan makna. 

2. Tekanan

* Satu cara menyebut perkataan, frasa atau ayat dengan memberikan tekanan pada tempat-tempat tertentu.
* Biasanya dilakukan pada suku kata.
* Bertujuan untuk menandakan keras atau lembut sesuatu pengucapan itu.
* Lambangnya ialah /?/.
* Dalam BM, tekanan tidak membezakan makna dan digunakan untuk menyedapkan ayat sahaja seperti dalam sajak. 

3. Panjang-pendek (Mora)(Harakat)

* Kadar sesuatu bunyi itu diucapkan
* Lambangnya ialah [:] , [::] adalah 2 mora , [.] adalah setengah mora. 

4. Kefasihan

* boleh bercakap dan membunyikan kata dalam bentuk yang kemas, teratur, lancar, tepat dan jelas. 

5. Laras bahasa

* kemampuan menggunakan bahasa dalam pelbagai konteks, suasana, atau situasi yang sesuai
* melatih pelajar menggunakan bahasamengikut larasnya.
* Bertujuan untuk berkomunikasi. 

6. Tatabahasa

* merupakan satu sistem pertuturan atau undang-undang yang menggabungkan perkataan untuk membentuk ayat-ayat.
* Tatabahasa terdiri daripada fonologi, morfologi, dan sintaksis
* fonologi, murid harus boleh membunyikan kata dan menyebut dengan tepat.
* morfologi, mereka harus memilih, membina, dan menggunakan perkataan dengan tepat dan betul.
* sintaksis, murid harus boleh membina ayat-ayat dengan menggunakan tatabahasa yang betul, jekas dan kemas.
* Penggunaan intonasi, tekanan, jeda, gaya, dan sebagainya haris sesuai dengan bahasa yang dituturkan. 

7. Jeda

* jeda = persendian
* digunakan untuk memisahkan elemen-elemen linguistic seperti perkataan, rangkai kata atau ayat.
* Dalam sesuatu ayat yang digunakan, jeda digunakan sebagai hentian sebentar.
* Lambang /#/ (apabila digunakan ia boleh membawa makna yang berbeza)
/+/ = lambang pemisah antara suku kata atau perkataan. 

8. Intonasi

* merupakan bunyi yang menaik atau menurun.
* juga disebut sebagai nada suara
* intonasi ayat dalam bahasa Melayu biasanya tidak sama dan berbeza-beza mengikut jenis ayat yang dituturkan.
* intonasi boleh menaik, menurun, mendatar, meninggi, dan sebagainya. 

9. Nada

* nada ialah keadaan bunyi yang menrik atau menurun sewaktu sesuatu perkataan atau suku kata dilafazkan.
* nada tidak bersifak fonemik. 

10. Kelancaran

* bermaksud boleh bertutur atau bercakap dengan baik dan kemas.
murid boleh mengeluarkan idea, pendapat, dan pandangan dengan baik dan
* menuturkannya dengan baik dan dalam bahasa yang kemas, licin, dan teratur.

Gaya Bahasa Berdasarkan Nada
1. Gaya yg sederhana

* Memberi arahan, perintah, pelajaran, bahan kuliah, dll.
* Bertujuan utk menyampaikan maklumat, bahasa utk menyentuh perasaan atau menghasilkan suasana tertentu. 

2. Gaya bahasa mulia & bertenaga

* Bertujuan utk menggerakkan pendengar / pembaca utk bertindak
* Menekankan aspek tenaga yg ada pd bahasa melului pilihan atau susunan kata tertentu. 

3. Gaya menengah

* Bertujuan utk menghasilkan suasana yang tenang dan damai.
* Nada bersifat lemah lembut, penuh kasih sayang, dan mengandungi sifat lucu.
* Cth situasi pesta dan rekreasi

Faktor Mempengaruhi Pertuturan

* Kecerdasan – kemampuan menghasilkan bahasa
* Kesihatan – kanak-kanak sakit (penguasaan bahasa terganggu)
* Fizikal – alat artikulasi
* Alam sekeliling – sosioekonomi dan perhubungan keluarga
* Jantina – perempuan cepat, lelaki lambat
* Dwibahasa – ekabahasa lebih cepat
* Umur – kelembutan & kebolehan menghasilkan bunyi mengikut umut. Kematangan alat artikulasi

KEMAHIRAN MENULIS


Penilaian Kemahiran Menulis
 Penilaian penulisan dilakukan dengan menilai :ü
- karangan- laporan projek/kerja kursus/folio- latihan dan ujian bertulis- huraian atau tafsiran data/jadual, graf atau carta. Kemahiran yang diukur dalam kemahiran menulis ialah :ü- kemahiran menulis- menyusun idea- perbendaharaan kata- mengaplikasi- mentafsir- menilai- mempertahan / menyokong hujah- menyebar idea / buat rumusan / cadangan

KEMAHIRAN MEMBACA


•Pelbagai teknik boleh digunakan oleh pelajar untuk memudahkan pemahaman pembacaan bahan antaranya :

Contoh teknik:
SQ3R,1H+5W, SKIMMING SCANNING,KWLH dll.

Konsep membaca:
Satu proses di mana seseorang melihat dan memahami apa yang ditulis’ (WILLIAMS 1984).
Membaca ialah satu proses di mana seseorang mendapat maklumat dari bahan yang dibaca. Ia adalah kebolehan memahami simbol-simbol atau tulisan yang dilihat.

Tujuan:
• Mengetahui isi-isi penting.
• Menentukan apakah fakta, konsep dan contoh penting yang perlu difahami dan 
diingati.
• Memastikan pelajar dapat memahami dan seterusnya dapat membuat nota ringkas 
supaya mudah diingati dan difahami.

Cara Gaya Pembacaan:
•Membaca mesti dilakukan ditempat yang sesuai dengan kaedah dan gaya pembelajaran anda.
•Persediaan yang cukup.
•Tumpukan perhatian, minat dan fikiran
•Gunakan satu alat/teknik sebagai penunjuk semasa membaca.

Peringkat bacaan:
• Kesediaan membaca
• Prabacaan
• Membaca mekanis
• Membaca mentalis
• Bacaan Intensif
• Bacaan Ekstensif

Aspek berkaitan dnegan kemahiran membaca:
 Kadar kelajuanž
 Pergerakan mataž
 Mengenal pasti struktur ayatž
 Membaca secara kuatž
 Membaca secara aktifž
 Menunjukž
 Motivasiž
 Gerak hati atau jangkaanž
 Keadaan fizikalž

Peringkat Pemahaman:
 Peringkat Lateralž
 Pengetahuan dan pemahaman murid¡
 Mengingat semula isi karangan dan perlu mempunyai kelebihan memahami¡
 Interpretasiž
 Murid mampu mentafsir makna berdasarkan pembacaan ringkas¡
 Menentukan sebab petikan tersebut ditulis¡
 Menggabungkan fakta untuk membuat rumusan¡
 Inferensž
 Murid mampu berfikir sendiri tentang isi petikan¡
 Menentukan sebab dan akibat¡

 Menilaiž 
 Peringkat analisis dan sintesis¡
 Membentuk soalan atau mampu memahami soalan peringkat tinggi mengikut¡ 
Taksonomi Bloom
 Mampu membezakan yang baik dan buruk.¡
 Mempunyai pendapat tersendiri.¡

Teknik SQ3R:
Diperkenalkan oleh Robinson (1961).

-Satu kaedah yang memerlukan seseorang mempersoalkan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.



 S – Survey (Kaji)ž
Mengumpul maklumat yang diperlukan supaya anda boleh fokus kepada apa yang dibaca dan fikirkan apa yang mahu dicapai melalui pembacaan.

 Q – Question (Soal)q
Menyoal diri sendiri untuk membantu minda anda fokus kepada apa yang sedang anda lakukan.

 R – Read (Baca)q
Baca untuk mengisi maklumat ke dalam struktur pengetahuan yang telah anda bina melalui langkah S dan Q.

 R – Recite (Lafazkan semula)q
Melatih minda anda supaya fokus dan belajar sambil membaca.

 R – Review (Ulang)q
Menyusun maklumat yang anda telah perolehi di dalam minda dan mula proses untuk mengingat.

Kelebihan:

Dapat melatih diri menjadi seorang yang berkesan dalam melakukan tugas sebagai pelajar.ž
Dapat membaca buku dalam masa yang singkat dan ingat serta faham lebih banyak maklumat.ž
Lebih fokus terhadap apa yang kita baca.ž

No comments:

Post a Comment